Nieuwsarchief


Teken

Geplaatst op 10 juli 2024

De groene tuin van Hansje Stoffel alsmede de speeldernis van Widar èn de groenstrook van de gemeente tussen het hek en de stoep zit vol met natuurlijk leven. We vinden het namelijk belangrijk dat we in onze stedelijke omgeving zoveel mogelijk buiten in contact met natuur kunnen komen. In de groene natuur leven echter ook wat de GGD noemt: “vervelende beestjes“. Dan gaat het met name om teken. We krijgen berichten dat die ook bij ons voorkomen.

Het is belangrijk om de kinderen en jezelf regelmatig te controleren op teken. Teken kunnen overal op het lichaam bijten. Sommige van deze plekken kan je zelf moeilijk zien, gebruik hierbij een spiegel of laat iemand anders controleren.
Een teek bijt zich vast in je huid. Dat ziet eruit als een klein zwarte puntje van 1 tot 3 mm. Doordat de teek bloed opzuigt, zwelt deze na enkele dagen op tot een bruin of grijs bolletje zo groot als een erwt.

Heb je een teek?
Haal deze zo snel mogelijk weg, bij voorkeur met een speciale tekenverwijderaar zoals een tekenpincet of een -lepel. Vergeet daarna niet de rest van het lichaam te controleren. Teken komen namelijk zelden alleen.

Meer weten?
Kijk op: rivm.nl/tekenbeet

Lees het hele bericht »

Vacature: Leden Raad van Toezicht Hansje Stoffel

Geplaatst op 19 juni 2024

Stichting Kindercentrum Hansje Stoffel, is op zoek naar gedreven en betrokken leden voor de nieuw op te richten Raad van Toezicht (RvT). Wij zoeken een team van drie tot vijf toegewijde en deskundige leden die samen met ons deze raad willen opzetten en bijdragen aan de toekomst van onze organisatie.

Onze prioriteiten:

  • Optimaliseren van de organisatie-inrichting
  • Professionalisering van de dienstverlening
  • Toekomstbestendig personeelsmanagement
  • Strategische samenwerking met onderwijs en andere kinderopvangorganisaties

Wie zoeken wij?

Wij zoeken drie tot vijf kandidaten met diverse achtergronden om samen met ons de Raad van Toezicht vorm te geven. Voor ons zijn eerlijkheid, oprechtheid, ervaring, analytisch vermogen en een groepsgerichte instelling essentieel.

Welke achtergrond heb jij?

1: Financiën en Bedrijfseconomie:

  • Kennis van financiële verslaglegging en risicoanalyse
  • Inzicht in de continuïteit en financiële gezondheid van de organisatie
  • Ervaring met treasurybeleid

2: Antroposofische Kinderopvang en Pedagogiek:

  • Diepgaande kennis van antroposofische pedagogiek
  • Affiniteit met kinderen en hun ontwikkeling
  • Netwerk binnen onderwijs, zorg, gemeenten en welzijnssector

3: Personeel en Organisatie:

  • Ervaring met HR, arbeidsrecht, organisatieontwikkeling en veranderingsprocessen
  • Bekendheid met personeelsbeleid en arbeidsmarktstrategieën
  • Inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen en hun impact op de organisatie

4: Politiek-Bestuurlijk, Marketing en Communicatie:

  • Ervaring met strategische belangenbehartiging en communicatievraagstukken
  • Inzicht in marketing en PR
  • Kennis van regionale politieke en maatschappelijke verhoudingen

5: Juridisch:

  • Inzicht in juridische vraagstukken en wet- en regelgeving
  • Ervaring met bestuurlijke besluitvorming
  • Gevoel voor verhoudingen en strategische contractonderhandelingen

Algemeen profiel:

  • Academisch werk- en denkniveau;
  • Ervaring in een relevante functie, waarbij niet voor alle leden ervaring binnen een RvT noodzakelijk is. Wij geven ook ruimte aan het opdoen van deze ervaring;
  • Onafhankelijk in denken en handelen;
  • Sterke communicatieve vaardigheden;
  • Vermogen om strategisch mee te denken en te adviseren;
  • Brede maatschappelijke betrokkenheid;
  • Een breed netwerk en de vaardigheid om verbindingen te leggen tussen partijen;
  • Nieuwsgierig naar nieuwe feiten en ontwikkelingen met een inclusieve mindset;
  • Bereidheid om de antroposofische waarden van Hansje Stoffel te omarmen.

Wat bieden wij?

  • De unieke kans om deel uit te maken van een nieuw op te richten Raad van Toezicht;
  • Een belangrijke rol in de strategische en organisatorische ontwikkeling van Stichting Kindercentrum Hansje Stoffel;
  • Een collegiale en betrokken werkomgeving;
  • Mogelijkheden om jouw expertise en netwerk in te zetten voor een maatschappelijke onderneming;
  • Een passende vacatievergoeding, afhankelijk van je rol en inzet, met een jaarlijkse vergoeding variërend van €2.400 tot €4.500. De verwachting is een tijdsbesteding van 4 vergaderingen per jaar, een aantal aanvullende taken, dus naar verwachting 2-4 uur per maand, waarbij flexibiliteit en betrokkenheid een belangrijke factor is.

Interesse? Wij zien jouw sollicitatie graag tegemoet!

Ben je geïnteresseerd in deze uitdagende en betekenisvolle rol als lid of voorzitter van de Raad van Toezicht bij Stichting Kindercentrum Hansje Stoffel? Wij ontvangen graag je cv en begeleidende motivatiebrief waarin je jouw interesse voor deze functie toelicht en jouw relevante ervaring beschrijft.

Procedure:

Patricia van Wieringen van Van Wieringen Solutions is aangesteld als externe HR adviseur voor het begeleiden van deze procedure. Reacties zien wij graag tegemoet via mail: Patricia@vanwieringensolutions.nl

Voor vragen of meer informatie kun je contact opnemen met interim bestuursvoorzitter Wouter Ockeloen via mailadres bestuur@hansjestoffel.nl of telefonisch met extern HR adviseur Patricia van Wieringen via 010-2231534.

Wij hebben geen sluitingsdatum voor de vacature. Vanaf 1 juli zullen wij gesprekken gaan voeren met passende kandidaten. De gesprekken zullen plaatsvinden op onze locatie met Patricia van Wieringen en een afvaardiging van onze stakeholders (Bestuur/lid PVT/lid oudercommissie). De procedure bestaat uit maximaal 3 gespreksrondes. Aanvullend zal er voor installatie een samenkomst van de nieuwe leden zijn om gezamenlijk de doelstellingen en verwachtingen te bespreken.

We kijken ernaar uit om samen met jou de toekomst van Stichting Kindercentrum Hansje Stoffel vorm te geven!

Lees het hele bericht »

Bestuur Hansje Stoffel, nu en in de toekomst

Geplaatst op 5 februari 2024

Op dit moment heeft onze stichting een monistisch bestuursmodel. Dit wil zeggen dat de bestuursleden zowel uitvoerende als toezichthoudende taken hebben. Hierin zit naast de uitvoerend directeur-bestuurders een toezichthoudende voorzitter. Dat heeft als voordelen dat de afstand tussen het primaire proces (kinderen op de groep) klein is en interventies in de strategie snel genomen kunnen worden. Zeker in de snel wisselende omstandigheden van 2020  tot en met 2023 konden we zo goed laveren. Nadeel is dat er weinig afstand tussen uitvoering en toezicht bestaat.

Om uitvoering en toezicht duidelijker te scheiden zijn we afgelopen jaar begonnen met ontvlechting van ons bestuur naar een dualistisch bestuursmodel (two-tiermodel), waarbij een raad van commissarissen van afstand op het management zal toezien. We hebben toen onze vraag bij nog niet vertegenwoordigde stakeholders neergelegd, helaas met onvoldoende succes. Om toch een stap te kunnen maken, laten we ons sinds vlak voor de Kerst bijstaan door twee onafhankelijke organisatieadviseurs. Ons doel is dat de overgang naar een two-tiermodel vóór de zomervakantie zijn beslag krijgt.

Daarnaast heeft Geeske na zes en een half jaar bestuurlijke betrokkenheid per 1 februari jongstleden besloten af te treden als bestuursvoorzitter. Om het toezicht op de uitvoerende bestuursleden te continueren en vooral om het proces van ontvlechting geen vertraging te laten oplopen, hebben we per 1 februari Wouter Ockeloen benoemd tot ad interim (tot en met de zomer) bestuursvoorzitter. Dat geeft ons de tijd het proces om tot nieuwe bestuursleden te komen gedegen vorm te geven en zonder haast te doorlopen. Wouter is persoonlijk te bereiken via: bestuur@hansjestoffel.nl als toezichthouder op Rogier en Maimoene, maar ook voor algemene vragen, opmerkingen omtrent de strategie voor het benoemen van toekomstige bestuursleden. 

We bedanken Geeske voor haar inzet de afgelopen jaren en verwelkomen Wouter in het bestuur.

Wouter, Maimoene en Rogier

het bestuur van Hansje Stoffel  

Lees het hele bericht »

Uurtarieven in de kinderopvang, hoe zit dat nu eigenlijk?

Geplaatst op 30 november 2023

Het tarievenstelsel in de kinderopvang is soms wat lastig te begrijpen. Waar betaal je nu voor? Hoe zijn de uren opgebouwd van de dagdelen? Wat zijn kinderopvanguren? Krijg je geld terug bij afmelding van een dag? En vele andere vragen. Vaak realiseer je als ouder niet dat deze regels meestal het gevolg zijn van het fiscale stelsel van de kinderopvangtoeslag. Daarom hieronder een FAQ.

Waarom werkt men in de kinderopvang met uurtarieven?

Eigenlijk werkt de kinderopvang met dagdelen, zoals een ochtend- en middagdagdeel, of een VSO (voorschoolse opvang), of vakantiedag (bij de BSO). Het stelsel van de kinderopvangtoeslag (van de Belastingdienst) is echter gebaseerd op uren. Voor de belastingdienst c.q. de kinderopvangtoeslag moeten kinderopvangorganisaties uren aan dagdelen toekennen. Hansje Stoffel doet dat op een manier die toeslag voor ouders maximeert; door het maximaal toegestane aantal uren tegen een zo laag mogelijk uurtarief in rekening te brengen. Zo is de eigen bijdrage van ouders netto het laagst.

Waarom een urenpotje en niet gewoon vakantiedagen?

We werken wel met vakantiedagen, maar voor de belastingdienst/toeslagen moeten we dat in uren opgeven. Sinds 2017 hebben we bij de BSO het kalenderjaar opgedeeld in 40 schoolweken (middagen) en 12 vakantieweken (vakantiedagen) en onze jaarkosten daarover verdeeld. Om de nettoprijs voor ouders zo laag mogelijk te maken (door het aantal fiscale uren te maximeren) hebben we toentertijd besloten 12 vakantieweken te factureren in de wetenschap dat ouders de meeste ouders de vakantiedagen niet allemaal opmaken, omdat ze zelf op vakantie zijn. In de boekhouding en verantwoording naar de dienst toeslagen vermelden we wel alle uren, zodat ouders maximaal recht op toeslag hebben. Concreet betekende het bij de invoering ervan dat het aantal maanduren (voor 5 dagen) voor de toeslag steeg van 130 naar 145,85 en dat de bruto uurprijs in 2017 met 56 cent daalde.

Waar betaal ik eigenlijk voor als ik een contract afsluit voor afname kinderopvang?

Als ouder betaal je eigenlijk voor de reservering van een kindplaats op een bepaald dagdeel tijdens de openingstijden, gedurende een bepaalde periode.

Of je daarbij volledig gebruik maakt van die gereserveerde tijdsblokken maakt daarbij niet uit. Het eerder ophalen van je kind of niet brengen op een gereserveerde dag heeft geen gevolgen voor de facturatie, omdat de vaste kosten (zoals salarissen) evenzogoed gemaakt worden.

Waarom werkt de kinderopvang niet met een systeem van “uurtje-factuurtje” (betalen volgens afname werkelijke uren)?

Het financieringsstelsel van de kinderopvangtoeslag is niet hierop ingericht. Als de uurtarieven in de kinderopvang moeten worden berekend naar een tarief op basis van werkelijke afname, zullen de uurtarieven fors stijgen (25 % of meer). Dat komt doordat het kostenniveau niet echt wijzigt (we moeten net zoveel salarissen betalen), terwijl het aantal factureerbare uren veel lager is.

Waarom zijn de 40-weken pakketten eigenlijk duurder dan 52-weken pakketten?

Als jij als ouder een 40 (school)weken pakket afsluit staat de kindplaats van jouw kind tijdens de schoolvakantie leeg, slechts in een enkel geval kan dan met een andere ouder een vakantiepakket af worden gesloten voor die plek.  

We huren de locatie het hele jaar en ook de kosten van medewerkers (4/5de van de kosten) lopen gewoon door tijdens een schoolvakantie. De jaarkosten moeten dan dus in 40 weken terugverdiend worden in plaats van in 52 weken. De nettokosten (na aftrek van de toeslag) zijn voor ouders bij deze pakketten vaak veel hoger, ook al lijken de brutokosten lager.

Wat zijn eigenlijk kinderopvanguren en hoe worden die opgebouwd?

Het stelsel van de kinderopvangtoeslag werkt met uren terwijl de kinderopvangbranche (KDV + BSO) met dagdelen (ochtend / middag) werkt. Hiervoor zijn regels opgesteld wat dan kinderopvanguren zijn welke mogelijk recht geven op een vergoeding van de kinderopvangtoeslag.

Je kan deze beschouwen als de uren dat jouw kind gebruik zou kunnen maken van de opvang.

In de praktijk zal het dus betekenen dat jouw kind vaak minder uren daadwerkelijk afneemt dan er gefactureerd wordt.

Hoe worden de kinderopvanguren per maand berekend?

Het berekenen van de kinderopvanguren is jaarlijks redelijk overzichtelijk. Dit zijn de potentiele uren waar je gebruik van kan maken tussen openings- en sluitingstijd. Er hoeft geen rekening gehouden te worden met sluiting op de officiële feestdagen. De andere sluitingsdagen (studie- en brugdagen) berekenen we niet. In 2024 is er een studiedag op een woensdag en op een vrijdag en zijn er twee brugdagen op vrijdag. Dus die vier dagen berekenen we niet. Wel zijn er in 2024 meer weekdagen, namelijk 53 maan- en dinsdagen; die tellen wel mee. In totaal zijn er dus in 2024: 53 maandagen, 53 dinsdagen, 51 woensdagen, 52 donderdagen en 49 vrijdagen in rekening te brengen.

Voor de prijsberekening vermenigvuldigen we het aantal opvanguren per dagdeel maal het aantal mogelijke dagen per jaar en dat delen we door 12 maanden. Zo krijgen we het maandgemiddelde.

Hoe worden de kinderopvanguren bij een BSO berekend?

Bij de kinderopvanguren van een BSO houden we rekening met de openingsuren van de groepen, die gerelateerd zijn aan de schooltijden van Widar.

Daarbij wordt er uitgegaan van 40 schoolweken en 12 vakantieweken.

Voorbeeld: de jongste kleuters zijn alle dagen om 12:45 uur uit, dus opvang start om 12:45 tot uiterlijk 18:30 uur. Tijdens schoolvakanties 10 uur opening, van 8:30 – 18:30 uur. ((5,75 uur * 5 dagen * 40 weken) + (10 uur * 5 dagen * 12 weken))/12 maanden = 145,83 uur per maand.

Hansje Stoffel heeft ervoor gekozen een onderscheid te maken in drie dagdelen: voor-(12:45-14:45u), na- (14:45-18:30u) en hele middagen (12:45-18:30u). Andere opvangorganisatie, vooral die werken met verschillende scholen, middelen deze tijden.

Krijg ik bij afmelding van mijn kind bij het kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang dan geld terug?

Nee, in principe niet. Kinderopvang (kdv + bso) werkt niet met het zogenaamde uurtje-factuurtje. Je betaalt niet voor daadwerkelijke aanwezigheid maar voor het reserveren van een kindplaats. Ingevolge de CAO is de personeelsplanning 14 dagen van tevoren vastgelegd en de Wet Arbeidsmarkt in Balans zorgt ervoor dat we deze planning alleen met extra kosten op korte termijn kunnen aanpassen. Het stelsel van de kinderopvangtoeslag is ook ingericht op reservering en niet op realisatie.

Heeft de kinderopvang minder kosten bij afmelding van mijn kind voor een opvangdag?

Nee, niet echt. De vaste kosten van o.a. huisvesting en de medewerkers veranderen niet als jouw kind een dag(deel) niet komt.

Ik hoef mijn kind niet af te melden voor de kinderopvang, ik betaal er toch voor?

Vooral bij de BSO worden er vaak geen afmeldingen van de kinderen doorgegeven. Soms met de reden dat er toch voor betaald wordt. De ouders realiseren dan niet altijd dat dit kostenverhogend kan zijn. De medewerkers van de BSO moeten dan gaan navragen, het is lastig om planningen te maken voor activiteiten en soms wordt er onnodig personeel ingezet. Geef dus vooral wel de door als je kind niet aanwezig zal zijn bij de kinderopvang.

Het uurtarief van de kinderopvangorganisatie is hoger dan het maximum uurtarief kinderopvangtoeslag, mag dat?

Ja, kinderopvangorganisaties mogen ieder tarief vragen wat zij willen, daar is geen grens aan. Het maximum uurtarief kinderopvangtoeslag is alleen het maximum aan uurtarief waarvoor jij vergoeding krijgt.

Heb ik recht op ruildagen als mijn kind een keer niet kan komen?

In principe betaal je voor een vast dagdeel op een vaste dag. Ruilen is een service en geen recht. Het kunnen uitvoeren van ons ruildagensysteem hangt samen met het aantal beschikbare medewerkers, de bezetting van de groep en in hoeverre ouders ook hun kinderen afmelden (zeker bij de BSO). Ook kunnen alleen dagdelen met dezelfde tijden geruild worden. Gezien het personeelstekort en volle bezettingen is bij veel concurrenten de mogelijkheid van ruilen helemaal uitgeschakeld of sterk beperkt. Bij Hansje Stoffel kun je tot uiterlijk drie dagen van tevoren via de ouderapp een ruilverzoek doen, behalve bij de baby’s waar we voor hun rust en regelmaat (vaste gezichten) anti-flex werken.

Lees het hele bericht »

Start Elfentuin

Geplaatst op 20 september 2023

We hebben dinsdag 19 september van de gemeente het goede nieuws ontvangen dat de omgevingsvergunning is verleend. We wachten nu nog op terugkoppeling van de brandweer (in het kader van de melding brandveiliggebruik) en van de GGD. 

We zijn ons ervan bewust er uitstel mogelijk is, dus we moeten nog een voorbehoud maken. Wanneer genoemde instanties echter positief reageren, dan kunnen we in de herfstvakantie de eerste baby’s en dreumessen ontvangen.

 

Lees het hele bericht »

Transitie facturering

Geplaatst op 16 december 2022

Zoals bekend hebben we besloten de incassering van de maandfactuur te koppelen aan de uitbetaling van de kinderopvangtoeslag, net zoals we tot 2016 deden. Direct voordeel is dat de uurprijs in 2023 tot 17 cent per uur (netto!) minder stijgt. Op lange termijn sorteren we voor op het aanstaande wijziging van het bekostigingsstelsel van de kinderopvang in Nederland.

Zo’n transitie leidt er in elke vorm toe dat er twee maandfacturen in één maand te betalen zullen zijn. Dat is niet voor iedereen gemakkelijk. Graag denken we, op basis van jullie persoonlijke situatie, mee over mogelijke oplossingen voor dit probleem. Een aantal ouders heeft reeds contact met ons opgenomen en met hen zijn passende afspraken gemaakt. Voor ouders die ons nog niet hebben bereikt, hebben we maandag 19 december van 17:00-18:00 uur een inloopspreekuur om een passende oplossing af te spreken.

Lees het hele bericht »

Er is getekend voor de bouw van onze nieuwe baby-dreumesgroep!

Geplaatst op 6 oktober 2022

We hebben officieel getekend! We zijn erg blij dat de bouw van het huisje voor de nieuwe baby-dreumesgroep de Elfentuin nu echt van start gaat. Onze langgekoesterde wens gaat in vervulling.

Foto’s en meer nieuws daarover komt via Instagram, Facebook en natuurlijk via de website.

Hartelijke groet,
Het bestuur en alle medewerkers van Hansje Stoffel.

Lees het hele bericht »

Voortgang baby-dreumeshuis

Geplaatst op 25 juli 2022

Onze chaletbouwer is met ons prachtige ontwerp van Studio Tilia aan de slag om een huisje te maken waar jullie baby’s en dreumessen heerlijk kunnen laten spelen, slapen en groeien. Daarover hebben we wekelijks contact. Het blijkt nu dat we -meer dan voorzien- te maken hebben met enorme wacht- en levertijden: de bouwer moet dertien weken wachten voordat de kozijnen bij hem komen en wij moeten voor het aangepaste meubilair zelfs een half jaar wachten. De realiteit is dus, dat nieuwe chalet pas na de kerstvakantie goed in gebruik kan worden genomen.

Lees het hele bericht »

Jaarverslag 2021

Geplaatst op 4 juli 2022

Ons jaarverslag 2021 is nu hier te lezen

Lees het hele bericht »

2 maanden ouderschapsverlof

Geplaatst op 23 mei 2022

Op dit moment krijgen werknemers in Nederland hun ouderschapsverlofuren niet uitbetaald. Dit verandert door een nieuwe Europese richtlijn die voorziet in 2 maanden betaald ouderschapsverlof. De wet betaald ouderschapsverlof treedt op 2 augustus 2022 in werking.

Lees verder in de link

Lees het hele bericht »


“Bij Hansje Stoffel staat ervaren en beleven centraal”

Kindercentrum Hansje Stoffel